Trening i vann

Helseeffekten ved å ha eget svømmebasseng er høy. Du slapper av og vannet har en positiv innvirkning på kroppen vår.

Om du ønsker å trimme eller trene hardt i bassenget finnes det forskjellige muligheter for det. Pahléns Jet Swim gjør det mulig å ligge stille og svømme flere kilometer i motstrøm.

Aquasykkel og Aquaspinning er en forholdsvis ny treningsform i Norge og er perfekt trening da belastningen er minimal. Alle har nytte av å trene i vann; Toppidrettsutøvere, mennesker med kne-, hofte- eller ryggproblemer, overvektige, gravide eller rett og slett hvem som helst som ønsker å holde seg i form uansett alder eller fysisk tilstand.

  • Kroppen veier kun 1/5 av vekten sin nedsenket i vann. Motstanden til kroppsdelen i bevegelse er fordelt utover hele kroppsdelen (større flater). Dette fører til at Aquaspinning og annen trening under vann er trening med svært lav belastning.
  • Varmt vann er avslappende og stimulerende. Dette senker pulsen med ca. 10%
  • Den hydrodynamiske motstanden i vannet tillater rolige og smertefrie bevegelser. Ved akselerasjon vil energiforbrenningen øke uten at belastningen på ledd og sener blir stor.
  • Hydrostatisk trykk og hydrodynamisk motstand øker blodgjennomstrømningen og stimulerer til eliminering av melkesyre. Dette gjør Aquaspinning til fantastisk restitusjonstrening og gir alltid utøverne en følelse av velvære etter trening.
  • Hydrostatisk trykk og hydrodynamisk motstand mobiliserer fett og eliminerer det i blodstrømmen. Dette gjelder også stae fettceller som forårsaker cellulitter.